Mielentilojen treenaus on meditaatiota

Vihdoin Anna on löytänynyt sen mitä hän on pitkään etsinyt. Hän tajuaa nyt entistä kirkkaammin, että Siirtolan Emännän  harrastama kirjoittaminen on ollut, toden totta, hänen tapansa meditoida.

Mietiskelyn käytännöt sivustoilta (contemplativepractices.org) löytyi tuhansia vuosia vanha mietiskelykäytäntöjen sukupuu, joka kattaa erilaiset tavat meditoida eli mietiskellä, ja sieltä löytyy tavanomaisten hiljentymis- ja pysähtymismeditaatiotapojen lisäksi kirjoittaminen (journaling), sisäinen dialogi, visualisaatio ja lectio divina! Juuri näidenhän sekoitus Emännän sisäinen dialogi on. Anna on tähän johtopäätökseen päässyt jo viimeisen vuoden aikana omassa ajattelussaan, mutta nyt hän on asiasta entistä vakuuttaminen.  Eheyttävä kirjoittaminen mielentiloja treenaamalla on meditaatiota!

Monille tietoisuustaitoja hyväksikäyttäville meditaatiotavoille, kuten eheyttävälle kirjoittamiselle, on juuri tyypillistä, ettei ajatuksia torjuta, vaan niiden annetaan tulla mieleen, niihen suhtaudutaan uteliaasti, arvottamatta ja leikkien. Emännällä kirjoittamiseen yhdistyi oman Jumal-suhteen jatkuva pohtimen, mikä sai hänen prosessinsa muistuttamaan lectio divinaa.  Ajatuksistamme tulee  tämäntapaisen meditaatiotapojen  jälkeen ystäviämme, eivätkä ne ahdista samalla tavalla kuin ilman meditaatiota.

Kielteiset ajatuksemme tuottavat elämäämme kärsimystä silloin, kun yritämme niitä jatkuvasti torjua, esimerkiksi pyrkimällä unohtamiseen yliaktiivisella tekemisellä tai yritämme hukuttaa itsemme erilaisiin mielihyvää tuottaviin aktiviteetteihin ja addiktioihin. Negatiiviset ajatuksemme voivat toisinaan sitten kaatua päällemme sellaisella voimalla, että kertakaikkisesti tukehdumme niihin. Putoamme pohjattoman alakulon kaivoon.Tämä voi ilmetä esimerkiksi yöllisienä negatiivisten asioitten märehtimisenä, jossa vatovomme inhottavia ajatuksiamme tai oikeammin ilmaistuna ajatuksemme vatvovat meitä.

Buddha puhui kahdesta nuolesta. Jokainen meistä kärsii jossain elämänsä vaiheessa. Kärsimyksen hetki on ensimmäinen nuoli. Ottakaamme vaikkapa esimerkiksi Emännän polvi, joka on vaivannut vuosia.  Silloin kun se on kipeä, on se ensimmäinen nuoli. Siihen emme voi vaikuttaa, muuta kuin hyvin rajallisesti itsesuggestioin ja mielikuvin. Toinen nuoli osuu Emäntään silloin, jos hän lähtee vatvomaan mielessämme, mitä kaikkea inhottavaa tämä kipeä polvi tuottaa hänen elämäänsä. Tämä on se toinen nuoli, johon voimme meditaatiolla suuresti vaikuttaa. Voimme oppia ohjaamaan ja leikkimään luovasti negatiivisten tilojemme energialla,  valitsemalla tietoisesti itse aiheen, josta eri näkökulmia edustavat tilamme lähtevät keskustelemaan. Tällöin dialektiikan luonne muuttuu, siitä tulee intentionaalista, päämäärä suuntautunutta.

Ihmisen ei tarvitse jäädä kärsimyksensä tuottamaan negatiivisuus loukkuun. Hän voi itse lähteä ohjaamaan omaa sisäistä teatteriaan.

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s