Kristillisestä meditaatiosta, homoseksuaalisuudesta ja vähän muustakin

Hetkittäin Annamme kärsii syyllisyyden tunteita siitä, että täällä hän, Siirtolan Emännän sisäinenä terapeuttina, ”personal mental trainerinä”, paljastelee rääväsuisesti yhtä sun toista terapoitavansa sisäisestä maailmasta. Annalle tulee huono omatunto siitä huolimatta, että hänhän on täysin luvallisella asialla. He kun ovat yhdessä Siirtolan Emännän kanssa päättäneet, että Emännän henkilökohtainen yksilöitymispolku paljastetaan ihan vain sen vuoksi, että ehkä joku toinen hyötyy sen seuraamisesta omissa mietiskelyharjoituksissaan.

 

Oletko muuten jo huomannut, ettei Anna ole aina yksin täällä kirjoittamassa. Mukana on myös joku toinen, joskus useampikin Emännän mielentiloista, joiden ääniä voit kuulla näillä riveillä ja rivien välissä. Annalla on siis kuiskaajia. Joku heistä saattaisi olla vaikkapa Siirtolan Emänän teosofinen tila, Regine, Sören Kierkegaardin rakastajatar. Mutta kuka synnyttää Annassa, ja joskus Emännässäkin häpeää? Tämä tila muistuttelee silloin tällöin, ettei ole soveliasta akateemisen pitkälle koulutetun ihmisen blogissaan julkaista tämänkaltaista höyrypäistä “huu-haata”! “Ai, kysytkö kuka, Anna? Kyllä me molemmat tiedämme kuka, vaan annetaan hänen olla rauhassa! Jatketaan me tätä meditaatioasiaa…,” sanoo Siirtolan Emäntä, kun hän saapuu hikisenä mielennäyttämölle.

 

Jatketaan siis meditaatiopohdiskelujamme. Anna korostaa, että mietiskelytapojen kirjo on valtava. Aikoinaan Emäntä meditoi tupakoiden. Se ei ollut terveellinen tapa, vaikka periaatteessa jos ko. paperossimönjä ei olisi niin myrkýllistä, se ei olisi yhtään hullumpi tapa. Työelämässä on keskusteltu paljon siitä, että on väärin, että tupakoijat saavat ylimääräisiä taukoja. Siirtolan Emäntä on oikeastaan sitä mieltä, että kaikille tekisi hyvää säännölliset tupakkatauot, mutta ilman tupakkaa. Ihmiset pitäisivät vaikkpa 1,5 tunnin välein aina kymmenen minuutin meditaatiotauon kahvitaukojen ja ruokatauon lisäksi. Hyvin ohjatut meditaatiotauot saattaisivat vähentää sairaspoissaoloja. Kun kansa alkaisi meditoimaan monipuolisemmin, saattaisi kansantalouden terveydenhoitokustannukset laskea.

 

Siirtolan Emäntä lopetti tupakkatauot, ja hän siirtyi vähitellen kirjoittavaan meditaatioon. Huonona puolena oli, että hän menetti, tai ainakin luuli menettävänsä, hauskoja reflektiokumppaneita, mutta sekin osoittautui illuusioksi. Parhaat ystävät säilyivät. Hyvä ylimääräinen puoli oli, että hän löysi sisätodellisuutensa monipuoliset peilausmahdollisuudet. Ehkei meditoiva kirjoittaminen ole sinun juttusi? Tai ainakin luulet, ettei se ole sinun juttusi? Perinteisen rukouksen lisäksi on valtava määrä muita erilaisia meditaatiotapoja, joista varmasti löydät itsellesi sopivan tavan meditoida.

 

Siirtolan Isäntä meditoi tekemällä halkoja. Kun hän tulee pirttiin työrupeaman jälkeen, hän huokaisee onnellisena, että olipa taas mahtava kokemus. Isäntä meditoi siis ensisijaisesti käyttämällä menetelmää, jota jotkut kutsuvat Via Positivaksi. Hän keskittyy yhteen yksittäiseen asiaan ja näkemään arjessa sen kauneutta. Emäntä puolestaan huokaisee, että hän on vietänyt sillä aikaa mahtavaa dialogista laatu aikaa Thomas Mertonin, Martin Heideggerin, tai Sören Kierkegaardin seurassa. Hengellisyys on Emännälle intohimoista subjektiivisuutta, hienosti sanottuna Lectio Divinaa tai Via Creativaa.

 

On siis monia toisenlaisia mietiskelytapoja kuin Siirtolan Emännän harrastama ”dialektinen meditaatio”. Emäntä on oikeastaan tämän kirjoittamismeditaation kautta oppinut meditoimaan myös muilla tavoin. Hän kykenee nauttimana hiljaisista hetkistä. Luonnossa aika pysähtyy, eikä tietoisuuteen enää sukella ahdistavia haamuja menneisyydestä.

 

Eräs tavallinen uskonnollinen tapa meditoida on mantraan, yhteen sanaan tai lauseeseen, keskittyminen. Mantroja on käytetty myös kristinuskossa (esim. Amen=Sana, Amma=Pyhä äiti, Ab-ba= Taivaallinen Isä, Hum-sa= Minä olen.) Anna on huomannut tämän olevan vielä elävää perinnettä etenkin ortodoksisessa kristinuskossa.(”Kristus on ylösnoussut, Kristus on ylösnoussut jne.). Ortodoksisuudessa lienee enemmän näitä meditatiivisia elementtejä kuin luterilaisessa suuntauksessa. Ehkä siksi se kiehtoo monia ja sinne on siirtynyt väkeä muista kristillisistä suuntauksista. Hindulaisuudessa ja sen aikakautemme eräällä versiolla, TM:ssä eli transkendenttisessä mietiskelyssä mantra on erityisen keskeisessä merkityksessä.

Emännälle on oikeastaan aika sama mihin kristilliseen suuntaukseen hän kuuluu, koska loppujen lopuksi hengellisyys on hänelle kuitenkin intohimoista subjektiivisuutta. Luterilaisessa kirkossa on monia piirteitä, joita hän arvostaa, ja niitä ovat esimerkiksi tietynlainen askeettinen ja vatimaton ympäristö, jossa ei tarvitse kullan ja timanttien kimallella. Vaikka samalla joku osa häntä hailee ortodoksien ikoneja, meditaatiokäytäntöjä ja pyhimystarinoita, joiden avulla yllä pidetään yli sukupolvien ulottuvaa transsendenssia.

 

Anna kysyi muutama viikko sitten Siirtolan Emännältä, oikeastaan puolittain piloillaan, että onko hän nykyään uskovainen. Tähän Siirtolan Emäntä vastasi mietteliään näköisenä seuraavasti: “Hmm… uskovainen. En ole uskovainen siinä mielessä, että uskoisin kristinuskon totuuden olevan ainut oikea totuusjärjestelmä kaikille. Uskon sen sijaan Rakkauteen ja sen universaalisuuteen. Kun Jumala käsitetään Rakkaudeksi, niin se on asia joka yhdistää meitä yli kulttuureitten, ja silloin Jumala voi olla universaali käsite koko luomakunnalle. Uskon, että juuri tätä Rakkautta kristinuskommekin levittää ja käsittelee omalla puutteellisella järjestelmällään. Onhan Kristinusko meidän epätäydellisten ihmisten rakentama.

 

Anna uskoo, että ihmisen elämäntehtävä on toteuttaa rakkaudessa omaa itseään mahdollisimman hyvin, ja oma kristinuskomme tajoaa tähään täydellistymiseen, ainakin Siirtolan Emännälle, erinomaiset symbolit. Usko merkitsi hänelle irtaantumista egon tiukasta ohjauksesta sellaiseen tilaan, jossa hiljaisessa yksinäisyydessä luovuuhän antaa luovuuden lähteensä rauhassa avata itseään. Elämä on luovuuden toteuttamista Via Creativaa.”

 

Uskot kuitenkin Jumalaan?,” jatkaa Anna kyselysarjaansa. “Hmm… tuokin on kummallinen kysymys. Sanoisin pikemminkin, että rakennan koko ajan itse aktiivisesti omaa puuttellista kuvaani Jumalasta. Jumala on jotakin jota emme voi koskaan tavoittaa, se pakenee kaikkia määrittely-yrityksiämme. Uskon kuitenkin, että minun Jumal-kuvani takana on jotakin sellaista, mitä en koskaan onnistu tyhjentämään sanoin, musiikilla tai kuvin pyydystämään. Voin kuitenkin Jumal-kuvaani mietiskellen ja sen voimaannuttamana toteuttaa omaa tarkoitustani paremmin sukupolvien jatkumossa. Voin sen kautta vapautua olemasta olosuhteitten passiivinen uhri. ”

 

Anna päätti vielä tehdä Siirtolan Emännälle vielä huvikseen yhden, oikeastaan aika idioottimaisen, kysymyksen, joka oikeastaan ei mitenkään liity tähän meditaatioon: “Joutuvatko sinun mielestäsi homot helvettiin?” Siirtolan Emäntä vastasi tähän: “Yhä vain oudompi kysymys sinulta. Minulle usko merkitsee subjektiivista intohimoista itseyden kirkastamista. Tuntuu siis omassa kokemusmaailmassani kovin kummalliselta, että minun pitäisi ryhtyä tuomariksi. Uskon, että kaikki me ihmiset heterot, homot, valkoiset, mustat, keltaiset, buddhalaiset, islaminuskoiset, hindut, kristityt ja kaikki muut ihmisryhmien edustajat olemme samalla viivalla itseytemme kirkastamisponnisteluissa. Tämä kysymyksesi kuulostaa vähän samalta kuin että kysyisit minulta, kummat ovat parempia ihmisiä, virolaiset vai suomalaiset. Uskon pitäisi yhdistää ihmisiä, eikä kategorisoida heitä hierarkiseen paremmuusjärjestykseen. Moraalin perusta on mielestäni oma henkilökohtainen reflektio eikä tuomarointi.”

 

Anna huomaakin, että usko taitaa olla Emännälle tätä mielen transsendentaalista fuńktiota, sitä samaa, josta Jung kirjoitti. Mieli yksilöityessän voi tavoittelee jotakin uuttaa, normaalin itseyden ylittvää oivallusta. Tässä tietoisuuttamme laajentavassa toiminnassa jo olemassa olevat kulttuturiset symbolimme voivat olla apupeilejämme. Kristinuskon käsitteet, kuten Pyhä Kolminaisuus, tarjoavat luontevan käsitejärjestelmän kainuulaisen pientilan emännälle, Siirtolan Emännälle. Hän on kuitenkin ottanut itseoikeuden maustella käsitteitä omilla kokemuksellisilla tulkinnoillansa, joissa hän käyttää lukien ja peilaten hyväkseen muiden ihmisten esimerkiksi pyhimysten ja hengellisten filosofien aikaisempia oivalluksia. Ajatusten kanssa leikkiminen on Emännän Via Creativaa, tai Lectio Divinaa, mutta on hän oman Via Negativinsakin kulkenut.

 

Anna on huomannut, että Emännälle esimerkiksi Pyhä Henki on feminiininen symboli, epärationaalinen, maanläheinen tuuli, henki, uuden synnyttäjä, joka tuo tietoisuuteemme yllättäviä uusia oivalluksia. Laskeutuihan se kyyhkysenä (vanha feminiininen jumalsymboli) taivaasta maan päälle. Silloin kun Pyhä Henki toimii meissä, emme Emännän mielestä ajattele, vaan ajatukset kulkevat spontaanisti meissä. Kun siis mietiskelyssä saavutamme Pyhän Hengen täyttämän tilan, olemme puhtaassa läsnäolon tilassa.

 

Via positiva voi Annan mielestä olla myös arjen kauneden filosofiaa. Ihminen näkee pienten asioiden kauneuden. Pystymme pienessä elämässämme, arkisissa toimissamme, toteutamaan luovasti itseyttämme. Näemme, sen mikä on. Osaamme olla läsnä arkisissa toimissamme, käsitöissä, puunhakkuussa, marjoja poimiessamme. Emme “distarktoidu “ eli anna mielemme paeta menneeseen tai tulevaan tai älyllisiin pohdiskeluihin. Psykologian puolella puhutaan tietoisuustaidoista. Ihminen voi vaikkapa syödä käyttäen hyväkseen tietoisuustaitoja. Tällöin hän maistelee ja pureskelee jokaisen palan ja keskittyy puhtaasi niihin tuntemuksiin, mitä ruokapala hänen kehossaan tuottaa. Hän tuntee makunystyröissään, suussaan, ruokatorvessaan ja suolistossaan syömänsä leivän.

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s