Sairaus ja muodonmuutos, osa 1

Emäntä löysi Larry Dosseyn kirjasta ”Reinventing Medicine” erään mielenkiintoisen persoonan, naisen nimeltään Kat Duff. Hän on kirjoittanut omasta sairauskokemuksestaan kirjan ”Sairauden alkemia” (The Alchemhy of Illness).  Siirtolan Emänällä  ei ole kyseistä kirjaa, mutta se informaatio, mitä hän googlaamalla ja Larry Dosseyn kirjasta löytää, on äärinmäisen mielenkiintoista. Vaikuttaa nimittäin siltä, että Kat Duff on kokenut oman sairautensa CIFDS:n (chronic fatigue and immune defficiency syndrome) hyvin samantapaisesti kuin Emäntä syöpänsä.

Treenaaja analysoi nyt hieman tarkemmin tätä sairauden alkemiaa. Alkemiallahan on tarkoitettu sitä, että filosofisen kiven avulla autetaan muodonmuutosta, jossa esimerkiksi hopea muuttuu kullaksi. Esoteerisissa perinteissä alkemialla tarkoitetaan hengellistä muodonmuutosta, jossa ihminen puhdistuu ja täydellistyy. Erityisesti Carl Jung käytti alkemian symboliikkaa kuvaamaan ihmisen psyykkistä työtä, jota hän joutuu tekemään kulkiessaan omaa hengellistä/henkisitä polkuaan. Conjuctio oppositorum, vastakohtaisuuksien yhdistyminen, tapahtuu alkemisessa muodonmuutosprosessissa. Olennaista alkemiassa ei Jungin mukaan ollut siis ulkoinen materialistinen todellisuus, vaan alkemistin mieli kävi prosessissa läpi muodonmuutoksen.

Sairaus voi laittaa Larry Dosseyn mukaan  ihmisen fysiologian ja sen molekyylit mielettömään tanssiin, ja kun ihminen parantuu, voi hän olla uudestisyntynyt. Hänen tietoisuutensa, vahvuutensa, olemuksensa ja elämän tarkoitus saattavat olla täysin muuttuneet. Vastaavia muodonmuutos tarinoita Emäntä on lukenut myös kirjasta ”Voices of Cancer”, jossa naiset ja muutama mies  jakavat omia ja omaistensa syöpätarinoita. Tietenkään kaikki eivät käy läpi tällaista muodonmuutosta: Kunkin ihmisen sairauskokemus on yksilöllinen ainutlaatuinen tarinansa. Tämän kaltaiset muodonmuutokselliset sairaustarinat ovat hyvin tavallisia.

Samaan tapaan kuin Siirtolan Emäntä loi itselleen vastakohtaisuuksista omat sisäiset mielentilansa, asetti Duff vastakkain hengellisiä ja fyysisiä vastakohtaisuuksiaan.  Duff kirjoittaa ”On olemassa pyhä tila, siellä missä vastakohtaisuudet koskettavat toisiaan, ja siellä on taikuus (magic) läsnä… Tässä eheyttävässä tilassa voi tapahtua ihmeitä, vaikka ne eivät ole merkityksellisiä tai ennalta-arvattavia, mutta ne ovat armon näytekappaleita.”

Sairaus oli sekä Emännälle että Duffille initiaatiorituaali, jonka jälkeen syntyi uusi kypsempi tietoisuus. Kat Duff uskoo, että yhteisöiden ja koko yhteiskunnankin hyvinvointi on riippuvainen ihmisistä, jotka käyvät läpi tällaisia muodonmuutoksia. Kun ihmisessä tapahtuu conjuctio oppositorum, vähenee häneltä oma henkilökohtainen tahto. Sen sijaan hän siirtyy olemiseen, jossa jonkin itseä suuremman tahto alkaa toteutua.

Sekä Emäntä että Kat Duff ovat molemmat kiitollisia kaikille ulkopuolisille ja sisäisille osille, jotka ovat olleet mukana muodonmuutoksessa, ja tämä kiitollisuus ei koskaan katoa. He ovat kiitollisia siksi, että he ovat saaneet tilaisuuden eheytymiselle ja heidän on annettu muuttaa muotoaan. Sairaus voi olla nimittäin niin kaaottinen tilanne, että kaikilla ei käy näin hyvin, eikä heidän kokemuksiaan tule mitätöidä. Sen sijaan näille ihmisille tulisi antaa kaikki mahdollinen ulkopuolinen tuki, jotta he pääsisivät ylös ”helvetistään”. Lisäksi on hyvä muistaa, että sairaus voi ottaa toisenlaisenkin narratiivisen muodon, kuin muodonmuutostarinan. Ihmisen onnellisuuden kannalta on olennaista, että sairaudelle löydetään jonkinlainen tarinallinen mielekkyys. Se kyetään punomaan osaksi ihmisen eheytyvää identiteettitarinaa.

Sairauden kautta syventynyt Emännän hengellisyys on ollut, aivan kuten Duffilla, eheytymistä, integroitumista, yhdistymistä.  Se on ollut tunnetta siitä, että he ovat liittyneet osaksi  jotakin suurempaa ykseyttä. Sairauden rikkoman minuutensa  ja sen kärsimyksen kautta he löysivät paikkansa maailmankaikkeudessa. He löysivät merkityksensä osana suurempaa tietoisuutta. Tämä hengellinen matka ei vaikuta olleen Duffille ja Emännälle pelkästään pään sisäinen muutos, vaan se on ollut lisäksi  sosiopoliittinen ja uskonnollinen kannanotto.

Sairaus ei ole merkinnyt sitä, että Emäntä olisi nyt aina ekstaasissa. Päinvastoin, joku viisas on sanonut, että “ekstaasia seuraa aina pyykinpesun aika”. Ihmiselämä on aina inhimillistä, eikä ihminen ole koskaan valmis. Emme pääse koskaan eroon kärsimyksestämme. Emännän elämän perusvire on kuitenkin muuttunut. Hän elää enemmän kuin aikaisemmin läsnäolevaa elämää, jossa hän kykenee iloitsemaan arjen kauneudesta ja siitä kaikesta kauniista ja paljosta, jotahän on  jo tässä elämässä saanut.

Sairauden tuottaman muodonmuutoksen syväluotaukseen saamme apua kalifornialaisen yliopiston, Berkeleyn, teologisen etiikan professorilta Karen Lebacqzilta. Hänen mukaansa hengellisyydellämme on viisi tasoa. Sairaus voi hänen mukaansa aiheuttaa muutoksia  jokaisella näistä tasosta.

  1. Intrapsyykkinen taso – tätä voidaan myös sieluksi kutsua. Tämä on kokemuksemme itsestämme eheänä, keskuksen omaavana ihmisenä.
  2. Interpsyykkinen taso – suhteemme toisiin ihmisiin, ystäviin, perheenjäseniin, yhteisöömme jne.Tunne siitä, että olemme rakastettuja, huomioituja ja meistä välitetään.
  3. Strukturaalinen taso – kuinka osallistumme politiikkaan, yhteisömme toimintaan, seurakunnan toimintaan jne.
  4. Ympäristötaso – Mikä on suhteemme eläimiin, luontoon, globaaliin ilmaston lämpenemiseen jne.
  5. Pyhän taso – mikä on suhteemme Suureen Henkeen, Pyhyyteen tai olemassa olon ikuisen lähteeseen, tai siihen, miksi nyt tätä ikuista eheyden määrittelemätöntä lähdettä kutsumme.

Sairautemme voi sekoittaa minkä tai mitkä tahansa näistä hengellisyytemme tasoista. Se voi sekoittaa myös kaikki hengellisyytemme tasot. Sairaus on hyökkäys hengellisyyttämme, kokonaisuuttamme kohtaan. Sairaus, fyysisen minuutemme kohdistuva hyökkäys, voi johtaa hengellisen minuutemme kaaokseen. Paradoksaalisesti terve hengellisyys tukee terveyttämme, mutta sairaus uhkaa puolestaan hengellistä eheyttämme.

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s