Sairaus ja muodonmuutos – loppukaneetti

Monien muiden tutkijoiden muassa entinen ”International Journal of Psychiatry in Medicine” päätoimittaja,  Harold Koening, on sitä mieltä, että hyvin usein sairaudesta selviäminen on myös hengellinen prosessi, ja lääkäreiden tulisi ymmärtää yhä paremmin hengellisyyden/henkisyyden  rooli sairaudesta paranemisessa ja eheytymisessä. Huolimatta siitä, että Koening itse sairastui sen jälkeen kun kääntyi kristityksi, hänelle sairaus ei ole mikään rangaistus synneistä.  Sen sijaan hän teki oman tulkintansa, että Jumala on päättänyt käyttää häntä omalla tavallaan ja siihen osana kuuluu hänen sairautensa. Hänen tehtäväänsä ihmisenä kuuluu sairaana ottaa vastaan myös kaikki mahdollinen lääketieteellinen hoito sairauden hidastamiseen. Rukoilu, hengellisyyden harjoittaminen  ja lääketieteellinen hoito eivät siis sulje pois toisiaan, vaan ne täydentävät toisiaan.

Lääkärillä harvoin on aikaa saatikka koulutusta kliinisiltä toimenpiteiltään lähteä pohtimaan hengellisiä, elämän tarkoitukseen liittyviä, kysymyksiä. Ehkäpä sekä lääkärit että potilaat voisivat kuitenkin paremmin, jos heille ajallisesti tämä mahdollisuus tarjottaisiin. Jospa materialistinen maailmankatsomus ja lääketieteen tehokkuusajattelulle rakentuva teknis- ja toimenpidekeskeisyys syö lääkäreiden voimia? Aidot ihmisten sielujen kohtaamiset, jossa ihmiset ovat läsnä toinen toisilleen, ovat eheyttäviä kokemuksia sekä lääkärille että potilaalle. Masennus on Larry Dosseyn mukaan levinnyt kulovalkean tavoin lääkärikunnassa ja siksi ei ole senkään vuoksi huono asia, että länsimainen lääketiede käy läpi parhaillaan muodonmuutostaan.

Treenaaja uskoo, että terveessä yhteisössä sairaalle ja kuolevalle tämä mahdollisuus hengelliseen tukeen tulisi kuitenkin tarjota ainakin  vertaistukea tarjoavien maallikkoihmisten (esimerkiksi kuolemanrajalla käyneiden ihmisten) tai esimerkiksi sielunhoidosta kokemusta saaneiden pappien/maallikoiden tukemana. Ja näillä ohjaajilla, viitaten edellä olevaan Harold Koeningin luetteloon vahingollisista hengellisistä tulkinnoista, tulisi olla uskonnosta/uskonnoista ihmistä eheyttäviä eikä vahingoittavia tulkintoja.  Kuolevalle ei ole hirveästi apua tulkinnoista, jossa sairaus katsotaan rangaistukseksi syntisestä elämästä.

Esimerkiksi Larry Dossey kirjoittaa ”Reinventing Medicine” kirjassaan, kuinka ihminen voi vakavasta kuolemaan johtavasta sairaudestaan huolimatta eheytyä. Ja hyvin usein hän tekee sen lopullisesti viimeistään kuoleman yhteydessä. Oikeastaan on kuitenkin niin, että kuolema ja kuoleva opettaa meitä eläviä, emmekä me kuolevaa. Kuoleva ihminen ei välttämättä tarvitse meidän hengellisiä ohjeitamme vaan hän tarvitsee  vain toisen ihmisen läsnäoloa. Tästä samasta eheytymisen teemasta on Treenaajan muistin mukaan  myös Carl Jung kirjoittanut: Ihminen kuollessaan  löytää lopullisesti tiedostamattoman osan tietoisuuttaan; hän voi eheytyä kuollessaan kokonaiseksi minuudeksi.

Sairaus ei ole siis pelkästään kehomme ongelma. Se on kokonaisvaltainen kriisi, joka uhkaa eheyttämme ja koskettaa usein näitä kaikkia yllä mainittuja hengellisyyden tasojamme. Tässä ajassa on meneillään Larry Dosseyn mukavaan valtava sosiaalinen liike. Tämä näkyy esimerkiksi siinä, että ihmiset eivät hae apua pelkästään perinteisestä lääketieteestä vaan myös vaihtoehtoisista lääketieteen muodoista. Sairaus voi olla muodonmuutoksellinen voima, jossa sairaus voidaan nähdä hengellisenä kokemuksena ja elämän merkityksien uusijana. Tieteen teknismaterialistinen näkemys ei enää riitä ihmisille. Suuri osa ihmisistä haluaa nähdä sairautensa osana omaa hengellistä polkuaan.

Emäntä on muuten huomannut sen saman, minkä Larry Dossey: Monella länsimaisella ihmisellä, näyttäisi olevan tarve hakea avaimia omaan eheytymiseensä itämaisista mietiskelytraditioista. Ei tässä tietenkään ole mitään pahaa, näin voi tehdä! Jokainen voimme etsiä vastauksia elämämme syviin kysymyksiin mistä haluamme. Emäntä on kuitenkin päätynyt siihen, ettei hän lähde merta edemmäs kalaan, meillä kun on omassa kotoisassa kristinuskossamme  valtava mystinen traditio erilaisine meditaatioperinteineen. Larry Dossey huomauttaa, että kaikki mystiset perinteet ovat peräisin samasta valtakunnasta ja ne puhuvat samaa kieltä. Emäntä jo aikaisemmin kirjoituksissaan on huomauttanut, että meditaatio on se asia joka yhdistää kaikkia valtauskontoja. Laajemmin ajatellen, voimme sanoa, että itse asiassa mystiikkaa on yli uskontojen rajojen ylittävän ekumenian ytimessä.

Larry Dossey väittää siis, että tällä hetkellä länsimainen lääketiede on kriisissä. (Treenaaja väittää, että sen rinnalla myös autoritaariset uskonnolliset tulkinnat ovat kriisissä.)  Tämä tuottaa ylimääräisiä paineita terveydenhuollon henkilökunnalle, mutta Dosseyn mielestä lääketieteen kriisimme on perimmältään hyvä asia. Lääkärikuntakin kun alkaa olla nykyisessä tilanteessa uupunut. Lääketiede ja sen materialistien maailmankatsomus ovat Dosseyn sanoin tällä hetkellä ”tulessa”. Ehkä tämän tulipalon jälkeen tulemme näkemään uuden erilaisen integratiivisen lääketieteen, joka palvelee sekä sen harjoittajia että asiakkaita entistä paremmin.

LOPUKSI:

Karen Lebeqczin sanoin: Sairaus on suuri petos. Kehomme pettää meidät, ystävät saattavat pettää meidät (he eivät enää ymmärrä meitä), sosiaalinen ympäristö (varsinkin USA:ssa, jossa usein terveydenhoito syö rahaa!)   ja luonto itse pettävät meidät sekä  kaiken kukkuraksi vielä  Jumala pettää luottamuksemme. Tämän vuoksi vakavan sairautemme mukana joudumme sisäiseen muodottomuuteen ja kaokseen. Sairaus ei ole vain se inhottava tuholainen, vaikkapa  ”gradus II syöpäsolukasvain” rinnassamme, vaan sairaus on  arvokkuuteemme  ja itsetuntoomme kohdistuva valtava loukkaus. Se on suorastaan häpeällinen loukkaus ja hyökkäys itseyttämme kohtaan. Siksi moni sairastunut joutuu synnyttämään maailmansa ja suhteensa omaan kehoonsa sairauden kautta uudestaan.

Onneksi meissä jokaisessa on sisällämme arvo, joka ei koskaan katoa. Haastava tehtävämme on toisten, arvomme näkevien ihmisten ja Rakkauden kautta löytää tämä katoamaton sielumme arvokkain osa: puhdas hiomaton timantti sydämessämme. Lääketiede voi hoitaa fyysistä kipuamme, mutta kaikilla hengellisyytemme tasoilla tapahtuva identiteettimuutoksen  läpi kulkeminen vaatii yhteisöllistä tukea. Ja se vaatii ennen kaikkea Rakkautta. On hyvä muistaa, että fyysinen kipummekin linkittyy erottamattomasti kulttuurisiin tulkintoihimme ja ihmissuhteisiimme.

Jokaisen ihmisen elämä ja sairaus on ainutkertainen hengellinen polkunsa ja haasteensa. Eri sairauksissa joudumme erilaisten vakavien  kysymysten äärelle. Aina emme itsekkään tiedä mitä tarvitsemme. Saatamme pyytää kipupilleriä vaikka oikeasti tarvitsisimme itkua toisen ihmisen olkapäätä vasten. Kokonaisvaltainen hoito on tekemisissä oikeitten, aitojen, tarpeittemme kanssa. Sielumme ei janoa pelkästään veistä tai pillereitä, vaan se janoaa monenlaista kauneutta ja hyvyyttä;  toisen ihmisen rakkaudellista kosketusta, puhdistavaa itkua, vertauskuvallisia tarinoita ja musiikkia.

Mikä parasta, meidän ei tarvitse löytää elämämme tarkoitusta. Ainakin Anna on huomannut, että sen jälkeen kun Siirtolan Emäntä sairautensa jälkeen on ryhtynyt etsimään elämänsä tarkoitusta maailmankaikkeudesta, hän ei ole enää entisensä. Tämä jatkuva etsiminen, ikuinen muodonmuutos, on hänelle se merkityksellisen elämän, hengellisen polun, puhtain ja eheyttävin olemus.

Treenaaja Anna päättä tämän kertaisen tarinointinsa  Karen Lebeqczin sanoihin:

On olemassa pieni reunavyöhyke valon ja varjon rajamaastossa, hajoamisen ja eheytymisen välissä. Tällä alueella sairas ihminen kuljeskelee ja takertuu omaan arvokkuuteensa kaikkien siihen kohdistuvien loukkausten keskellä. Hoitohenkilökunta, joka ottaa huomioon ihmisen hengelliset tarpeet, auttaa sairasta ihmistä pysymään tasapainossa uudessa,  tuntemattomassa, maastossa; he vahvistavat ihmisen arvoa ja auttavat  häntä kohti hänen hengellisen polkunsa päätepistettä.

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

Yksi vastaus artikkeliin: Sairaus ja muodonmuutos – loppukaneetti

  1. Taina sanoo:

    Sairaus ja muodonmuutos sekä hengellisyys tulevat myös läheisten elämään.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s