SISÄINEN TEATTERI osa 10 – Naisarkkityypit jatkuvat

Metis – käytännöllisen ja älyllisen viisauden arkkityyppi

Kun naisen työ ja hänen syvä viisautensa yhtyvät, silloin hänessä todellistuu Metis, tietäjänaisen arkkityyppi. Hänen viisautensa painottuu kokemukselliseen, käsin kosketettavaan maailmaan. Metis naisessa maanläheinen käytännön viisaus valtaa hänen sielunsa. Metis aktivoituu silloin kuin työssä tai taiteessa alkaa paljastumaan se olennainen ydin, joka muuttaa teknisen työn taideteokseksi. ”Metis” onkin kreikan kieltä ja tarkoittaa ”viisasta neuvoa” tai ”käytännön viisautta”.

Samoin kuin muinaisessa kreikkalaisessa tarinassa Zeus nielaisee Metiksen, ovat jotkut miehet kautta aikojen siirtäneet Metiksensä luovan työn ja ajatukset omiin nimiinsä. Tällöin he ovat nielaiseet Metiksensä. Elävä esimerkkejä on monia. Eräs tällainen on se, kuinka Francis Crick ja John Watkins selvittivät DNA:n rakenteen. Tästä he saivat Nobelin palkinnon vuonna 1962. He pysyivät vaiti siitä, että Rosalind Franklin oli löytänyt ratkaisevan linkin DNA:n selvitysprosessissa.

Kun Metis solmii läheisiä ystävyyssuhteita naisiin, ja kun hän luopuu uskollisuudestaan hierarkkiselle järjestelmälle, kasvaa hänestä täysimittainen nainen. Metis kasvaa täyteen mittaansa, kun hän itse alkaa arvostamaan maanläheistä viisauttaan.

Athene – isän tytön arkkityyppi

Athene liittyy läheisesti Metikseen. Athene on ”isän kiltti tyttö”, joka lähtee toteuttamaan isänsä arvomaailmaa. Hän on taistelija, joka puolustaa valtaapitäviä miehisiä auktoriteetteja. Hän on käytännön läheinen arkkityyppi,  joka haluaa valtaa ja asemaa. Hän on tieteiden ja taiteiden soturijumalatar. Athene on kunnianhimoinen ja hän haluaa olla voittaja. Pahimmillaan hän voi olla julkea ja sydämetön tahtonainen ja parhaimmillaan hän voi saavuttaa suurta mainetta miesten luomassa järjestelmässä.

Käytännön elämässä Athene saattaa samaistua niin voimakkaasti työhönsä ja opiskeluunsa, että hänen muut puolet jää kehittymättä. Kaikki hänen energiansa menee voittamiseen. Hänen taistelukenttänsä voi olla liike-elämä, politiikka tai tiede. Hän saattaa sokeutua vallantahdossaan niin paljon, että häneltä jää huomaamatta kuinka suuren hinnan hän voitoistaan maksaa. Ahtene saattaa näin tukahduttaa tunne-elämänsä feminiinisen kehityksen, ja hän ei osaa iloita luovuudesta; mielikuvituksestaan ja elämän spontaaneista hetkistä. Hän unohtaa itsensä ja läsnäolon taidot.

Iän kautta Athene nainen voi löytää Metiksensä tai Artemiksensa, ja hän muuttuu näin myötätuntoisemmaksi ja luovemmaksi. Häntä lakkaa kiinnostamasta vallan ja voittojen saaminen niiden itsensä tähden. Suurin este yksipuolisen Athene-tietoisuuden laajemiselle on jatkuva kiire ja tehokkuus. Kärsimys voi riistää Athnelta hänen järkevyytensä, ja hän saattaa sisällä olevan Raivottaren kautta löytää muodonmuutoksensa.

Artemis – metsästyksen ja kuun arkkityyppi

Artemis on synnytyksen arkkityyppi. Hän on karhuemo, jolla on välittävä, mutkaton ja huolehtiva suhde lapsiinsa ja myöhemmin lapsenlapsiinsa. Hän henkilöstyy naisessa, joka tavoittelee omia aitoja päämääriään ja juuri sillä maaperällä jonka hän on itse valinnut. Hänellä on usein ominaisuuksia, joita naisten vapautusliike on ihannoinut; hän on sisar, hän on itse riippumattomuus. Artemis arkkityyppi on aktiivinen naisissa, joilla on hengellinen yhteys luontoon.

Artemis on pienestä pitäen tiennyt, että on väärin, että veljiä kohdellaan eri tavalla kun häntä itseään. Häntä motivoi tasa-arvo, ja siksi hänestä saattaakin tulla vaikkapa aktiivinen feministi. Artemis saattaa olla aktiivisena jo nuoressa naisessa, joka määrätietoisesti suuntaa huomionsa omiin päämääriinsä.

Joskus Artemis aktivoituu vasta kolmannessa ikävaiheessa, vaihdevuosien aikaan. Avioero, leskeys, lasten lähteminen kotoa saattaa aktivoida Artemis-naisen, ja näin hän rohkeasti alkaa olla oma itsensä. Artemiksen nuoren sielun varjopuoli on armoton ja vihantäyteinen kostopuoli. Hän saattaa olla äkkijyrkkä ja hän voi tehdä odottamattomia valintoja.

Artemis on tutkimusmatkailija, joka haluaa matkustaa uusiin maisemiin; myös oman sisäavaruutensa maisemiin. Joskus hänen Artemiksensa aktivoituu vasta kolmannessa, kypsän naisen, elämänvaiheessa. Mikäli avioliitto on toverillinen, tasa-arvoinen ja miellyttävä, avioliitto kestää. Mikäli suhde on kuitenkin alistava, saattaa Artemis nainen löytää uudessa elämänvaiheessaan uuden miellyttävän ihmissuhteen.

Hänen nimensä on Raivo

Naisen kypsyessä he saattavat muuttua radikaaleimmaksi. Muutosta synnyttävät vihan arkkityypit, joita tasapainottavat edellä olevat viisauden arkkityypit. Viisauden avulla raivo voi kanavoitua toimintaan, jossa sitoudutaan esimerkiksi sisäiseen tai yhteiskunnalliseen muutokseen. Kreikkalaisesta mytologioista ei löydy samanlaisia raivon arkkityyppejä kuin Egyptin myyteistä, joissa eli leijonapäinen jumalatar Sekhmet, jolla oli sekä hoivaava että aggressiivinen puoli.

Naisen aggressiolle ei ole annettu tilaa kulttuurisamme. Naiset on myksitetty ja turrutettu. Sekhmet voi puhjeta muutosvoimana esiin ikääntyvän naisen psyykeessä. Myös hindujumalatar Kali on naisen aggressiivinen arkkityyppi. Carl Jung puhuikin joskus ”Kali-kompleksista”, silloin kun nainen on ”riivattuna” vihan vallassa. Haasteemme on pitää viha sisällämme ja kanavoida se mielekkääksi toiminnaksi esimerkiksi ihmisoikeustaisteluksi. Mikäli patoamme vihan sisäämme, voi se ilmetä masennuksena.

Afrodite – kauneuden ja rakkauden jumalatar

Afrodite tavoittelee elämässään voimakkaita kokemuksia. Jos intohimo hiipuu Afroditen parisuhteesta, siirtyy hän uuteen suhteeseen. Rakastuminen on arkkityyppinen kokemus. Se voi olla hallitsematon luonnonvoima. Näin on asianlaita ainakin sellaisen naisen elämässä, jonka mielennäyttämöä hallitsee Afrodite.

Voimakkaan seksuaalisuuden ja aistillisuuden lisäksi Afrodite on myös luovuuden arkkityyppi. Muistuttaahan luovuusprosessi rakastumisprosessia. Molemmat ovat intensiivisiä ja niihin uppoudutaan kokonaisvaltaisesti. Afrodite rakastaa ympärillään olevaa kauneutta, hän on kulinaristi ja itsensä hemmottelija.

Hera – avioliiton ja vaimon arkkityyppi

Hera oli Zeuksen, kreikkalaisen”pääjumalan” vaimo. Hera on aviomiehestään riippuvainen naistyyppi. Yksin hän on vain puolikas, ja siksi hän etsii jatkuvasti Zeustaan. Hänen on oltava toinen puoli paria tai hän ei ole mitään. Koko hänen kohtalonsa on siis pitkälle riippuvainen aviomiehestä ja hänen luonteenlaadustaan. Avioliitto on hänen hyvinvointinsa ja identiteettinsä lähde. Työssään hän tarvitsee toisen puolikkaan, kumppanin, ystävän tai aviopuolison, joka täydentää häntä. Tällöin hänen luovuutensa nousee täysiin mittoihin.

Onneton parisuhde on erityisen raskasta Heralle. Hän on mustasukkainen, taipuvainen katkeruuteen ja hän helposti juuttuu vihaan. Esimerkiksi miehen uskottomuus nostaa hänessä pahimmillaan mielipuoliset suhteet omaavan raivon, joka itseen tai viattomaan suunnattuna voi aiheuttaa paljon tuhoa.  Avioero voi aiheuttaa hänessä haavan, jonka paraneminen on tuskaisa prosessi.

Onnellinen parisuhde voi puolestaan Heralle olla kasvuprosessi. Parisuhteessa vastapuoli voi olla peili, jonka kautta Hera kasvaa täyteen mittaansa. Hän saattaa onnellisessa suhteessa löytää siitä ravinteita, jota kautta Hera-naiselle kirkastuvat omat henkiset/hengelliset merkityksensä. Onni suhteessa voi olla pitkän parisuhdetyön saavutus, jota kautta arkkityyppinen naisen tila entisestään vain kirkastuu.

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s