Sisäinen teatteri, osa 12 – Miesarkkityypit jatkuvat

Hefaistos – tunnollinen seppä

Ruma Hefaistos paradoksaalisesti on kauniin käden työn arkkityyppi. Hän on osaamisen ja ammattitaidon loukattu, haavoitettu seppä. Hefaistos on Haadeksen tavoin introvertti arkkityyppi. Tämä ulkonaisesti vastemielinen jumalhahmo nai jumalattarista kauneimman, Afroditen.

Kun Zeus synnytti Ateenen otsastansa, ilman naista, hänen vaimonsa Hera synnytti Hefaistoksen ilman miestä, neitsellisesti. Siksi Hefaistos on kuin hän olisi nainen, vaikka hänellä onkin miehen ruumis. Hefaistos ei kuitenkaan välttämättä jää kiinni äititunteisiinsa, vaan hän voi kyetä vaikkapa Hermeksen tai Dionysoksen avulla irrottautumaan niistä. Joskus eheyttävänä peilinä voi olla myös nainen.

Vaikka hän on naisseikkailujen sivustakatsoja, antaa nainen voiman hänen käden jälkeensä. Kun naisellisella taidolla tuotettu rakkauden energia antaa muodon käden tuotteelle, syntyy mestariteoksia. Isänä Hefaistos on alkoholiin taipuvainen, eikä hänen ailahtelevaisuus tee hänestä hyvää isää. Hefaistos tyypiltä puuttuvat sosiaaliset taidot.

Hefaistoksen kädenjälki on raajarikkoisuuden tulosta. Niinpä on myös monella Hefaistos-miehellä sairaus, masennus tai emotionaalinen kaaos heidän taideteostensa energiaa. Hän kerjää käden työnsä kautta itsensä hyväksyntää, kun hän ei ole koskaan saanut vanhemmiltaan sitä mitä hän olisi tarvinnut, ehdoitta hyväksyntää. Olavi Moilanen muistuttaa meitä, että tämä kärsimyksen korostaminen ei tarkoita sairauden ihannoitia, vaan sitä, että sairaus pitää ihmisen kiinni omissa tunnoissaan, aidossa elämässä.

Hefaistos jää helposti erakoksi, mikäli hän ei löydä itsestään muita arkkityyppisiä tiloja. Niemi-Mattila muistuttaa, että Suomi on pullollaan Hefaistos-miehiä. Olemme tunnollista ja ahkeraa mutta pidättyväistä ”sisukansaa”. Monet miehet ovat yksinäisiä erakoita, ja he löytävät ainoat mielekkäät ystävyyssuhteensa työnsä kautta. Hefaistos ihmiset ovat niitä ihmisiä, jotka eivät löydä itselleen arvoa muuta kuin tekemällä jatkuvasti jotakin. Hefaistos ei paljasta sydämessään kantamaansa tuskaa kenellekään. Näille Hefaistos-tyypeille työtön tai työkyvytön ihminen on “luuseri”, tarpeeton kansalainen, koska heidän ihmisarvonsa lepää kädentyön aikaansaannoksissa.

Ares – soturiarkkityyppi

Ares on soturijumala, joka kulkee vaunuilla, jota vetää kaksi hevosta: Toisen nimi on sota ja toisen kauhu. Ares on spontaani mies, joka reagoi voimakkaasti kehonsa tuntemuksille. Ares ei juuri mieti, mikä on hänen toimintansa ulkoinen motiivi: Hän toimii pelkästään ja vain siksi, että hänestä vain tuntuu siltä, että tulee toimia. Ares on soturi, jonka spontaani maskuliininen voima voi suojella yhteisöjä, mutta se voi myös tuhota niitä.

Olavi Moilasen mukaan Ares on Afroditen maskuliininen vastine. Mies on pelkkää maskuliinista tunne virtaa. Aresmiesten puheet ovat härskejä ja hän kiroilee paljon. Tämä rasvainen puhetyyli voi olla tapa dehumanisoida alistamisen kohde. Ares on Apollon rinnalla omahyväisin ja itsekeskeisin maskuliininen arkkityyppi. Hän rakastaa pätemistä, itsensä korostamista ja kilpailua. Hän on vain biologisen evoluution tuote, joka kilpailee reviireistään muiden miesten kanssa. Niemi-Mattilan mukaan Ares mies on primitiivisimmällä ja biologisimmalla tavalla “minä itse” -tyyppi. Hän haluaa kaiken itselleen tässä, heti ja nyt.

Ares arkkityypillä varustunut ihminen on esimerkiksi vihainen nuori mies, jolla on yleensä ollut huonot sosiaaliset lähtökohdat. Tällöin hänen aggressivisuutensa voi kasvaa yhteisöä tuhoaviin mittasuhteisiin. Ares tyyppi voi olla vihainen isällensä, äidillensä, opettajallensa, luokkatovereillensa, tietyille etnisille tai uskonnollisille ryhmille. Syrjäytetyn Ares-miehen aggressio voi kohdistua häntä vielä huonompiosaisiin ja usein naisiin. Naiset ovat hänelle valloituksen tai vihan kohteita. Jos Ares mies avioituu, viihtyy hän paremmin kavereittensa parissa kuin vaimonsa seurassa.

Positiivisimmillaan Ares miehet ovat rohkeita arjen sankareita tai urheilusankareita. He ovat tunteikkaita paritanssijoita ja naisten viettelijöitä. He ovat rautaisia ja juurevia ihmisiä, jotka yleensä kykenevät puolustamaan omia ja muiden rajoja. Itseensä tutustunut Ares on itämaisten taistelulajien harrastaja, joka kykenee kanavoimaan aggressionsa rakentavasti.

Hermes – sosiaalinen virtuoosi

Hermes-mies on Zeuksen sanansaattaja, onnentuoja ja matkalaisten suojelija. Hän on energinen maailmankiertäjä, joka rakastaa seikkailuja. Hänellä on jokaisessa satamassa nainen ja kasa miesystäviä. Hän osaa “small talkin” ja hän saa tuntemaan seurassaan ihmisen kuin ihmisen älykkääksi ja fiksuksi.

Hermes on hyvä sisäisen polun opas, koska hänellä on suora yhteys alitajuntaan; hänessä yhdistyvät valo ja varjo. Hänessä on kokonaisvaltaista viisautta, joka tekee hänestä Treenaajan mielestä Haadeksen rinnalla hyvän sisäisen kirjoitusprosessin ohjaajan. Hermes on valveunien, synkronisiteetin, sattumien ja ennakkovihjeitten jumala. Hermes viihtyy leikillisessä ilmapiirissä ja näkökulmien välisessä leikissä. Naurun kautta ihmiselle voi paljastua jotakin sellaista, joka muuten jää huomaamatta. Hermes voi olla myös taikatemppujen tekijä. Treenaajalle juuri Hermes on Sisäisen teatterin nimikkoarkkityyppi.

Hermeksessä on lapsenomaista avoimuutta ja herkkyyttä, joka tekee hänestä hyvän, mutta levottoman oppaan. Hermes on sanaseppä, retoriikan virtuoosi, joka kielileikein saa näkyväksi jotakin ennennäkemätöntä.

Naissuhteita Hermeksellä on, ja onnistuneita lyhytkestoisia sellaisia, mutta ei pitkäaikaisia. Arkkityyppinä kun hän on ikuinen keskenkasvuinen poika, siksi myös isänä he ovat kypsymättömiä. Hänelle jokainen nainen on uusi ihmeellinen valloituksen kohde, mutta arjen rakkaus muuttuu hänelle pitkästyttäväksi. Hermeksen varjopuolen omaava mies on taitava huijari ja naisia petkuttava häntäheikki.

 Dionysos – Viinin jumala

Dionysos on viinin jumala, jolle kokemuksellisuus on tärkeämpää kuin ulkoiset saavutukset. Hän on olemukseltaan ikuinen poika. Kun Apollo on kohtuullisuuden ja järjen jumala, on Dionysos hänen vastaparinsa, kohtuuttomuuden, epärationaalisen ja rajojen ylittämisen jumala. Hänelle eläminen on luontaista elämänolemuksessa olemista. Dionysos arkkityypin omaava mies ei tee ruokaa siksi, että ihmisellä on nälkä, vaan hän tekee gourmet-aterioita, jotta saisi nauttia ruuan laittoon ja syömiseen liittyvästä kokemuksesta, tuoksuista, syömisen liittyvistä mauista ja rituaaleista.

Dionysos liittyy muutokseen ja jatkuvaan tulemisen tilaan. Hän on intuitiivisen alitajunnasta nousevien spontaanien mystisten kokemusten arkkityyppinen mies. Dionysos elää voimakkaasti ja nautinollisesti juuri tätä hetkeä läsnäolevasti. Hänelle eivät  sairaus ja kivut eivät ole jotakin, jota vastaan hän yrittää taistella. Sen sijaan elämän koettelumukset ovat jumalten kieltä, jota hänen täytyy kuunnella.

Erityisesti draama ja vanhoja rajoja ylittävä teatteri on Dionysoksen taiteenlaji. Häntä pidetäänkin teatteritaiteen luojana. Musiikissa ja kuvataiteissa vanhaa sovinnaisia taiteenrajoja ylittävät tuotteet ovat hänen vaikutuksenalaisena tuotettuja. Naiset rakastuvat Dionysos miehiin, ja he viihtyvät erinomaisesti myös itseänsä vanhempien naisten seurassa.

Dionysos onnistui rikkomaan Manalan portin, ja siksi hän on uudestisyntymän mies. Hän on vapauttaja, joka voi päästä ihmisen vastakohtien voimalla eroon egonsa kahleista. Hän ei kontrolloi, hän ei pakota, hän ei taivuta. Dionysos tyyppi kykenee nauttimaan arjen kauneudesta. Dionysos antaa kaiken vastaantulevan tulla esteittä, minkä vuoksi todellisuus ei vääristy torjunnan kautta; aivan niin kuin meditaatiossa ajatusten annetaan kulkea vapaasti torjumatta ja estelemättä. Dionysos tekee asioita asioiden itsensä vuoksi, läsnäolevasti, odottamatta vastapalveluja, laskelmoimatta, unelmoimatta.

 

 

 

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s