Minussa on tilaa tuhansille muodoille

Amerikkalaista filosofia Ken Wilberiä (Kaiken lyhyt historia) lukiessaan Anna tajuaa, että hän on osunut asian ytimeen oivalluksessaan, että Sisäinen teatteri on eräs tapa harrastaa mietiskelyä. Onko niin, että tietoisuutemme evoluution kannalta on ollut huono asia, että kristilliset mietiskelytraditiomme ovat tehneet kuolemaa? Ei ihme, että monet ovat viehtyneet buddhalaisiin suuntauksiin. Rukoilu yksin on Annan mielestä aika tynkä tapa olla yhteydessä elämän syvimpään olemukseen; vasta kun oivallat oman itsesi syvimmät tunnot, henkesi, mietiskellen, olet itsenäinen sanan kaikkein laajimmassa merkityksessä.

Ehkä osa nykyistä henkistä pahoinvointia on se, että olemme kadottaneet yhteytemme syvimpiin tuntoihimme. Olemme tappaneet mietiskelyperinteemme. Tämä nykyinen ”kontrollin” asiantuntijayhteiskunta ja luonnontieteen monologia ei ole antanut tilaa ihmiselle hakea itsestään omia syvimpiä kokemuksia. Asiain tilat muuttuvat onneksi kovaa vauhtia: parhaillaan moniin psykoterapeuttisiin suuntauksiin on integroitumassa henkisiä ja hengellisiä näkökulmia. Ihmiset kai janoavat yhä enemmän kosketusta elämän syvimpään olemukseen. Ehkä asia on juuri niin kuin Wilber sen ilmaisee, mitä täsmällisemmin pystyn tulkitsemaan oman syvyyteni, sitä selkeämmäksi elämäni muuttuu.

Wilber ei säästele sanoja suomiessaan modernia kulttuuria ja sen ”tasamaa ajattelua”, joka on jakanut elämämme kahtia. Toki hän myöntää, että moderi tiede on tuonut mukanaan myös hyvää. Wilber kuitenkin korostaa, että sisäistä kokemusta ei voi pirstoa itsemme ulkopuoliseksi ja sisäpuoliseksi niin kuin luonnontiede on tehnyt.

Kokemuksen kakseus on perimmäinen, alkuperäinen valheellisuus, tietämättömyyden ja petoksen alku ja juuri, murjotun minuuden alku ja juuri, samsaran (sisältäen kärsimyksemme) alku ja juuri, äärettömyyden sydämeen asettuneen valheen alku ja juuri. Jokaisessa kokemuksessa on Sama Maku ilmetessään ja sellaisenaan. Kokemus ei nouse tietoisuuteen jakautuneena subjektiin ja objektiin. Tämä jako tai kaksinaamaisuus on valhe, perimmäinen valhe, alkuperäinen valheellisuus – ja ”pienen minuuden”, murjotun minuuden, alkuperäiset kasvonsa oman kärsimyksensä muotoihin kätkevän minuuden alku ja juuri.”

Sisäinen teatteri on mietiskelyä, jossa ulkopuolisesta tehdään sisäpuolista, ja sisäpuolisesta luodaan muotoja fantasian ja kirjoittamisen avulla. Mietiskelevä kirjoittaminen ei jaa järjellänsä kokemusta. Sen sijaan mielikuvituksemme avulla ja sen sallivuudella voimme muokata tietoisuuteemme muotoja, joiden leikissä voimme saavuttaa kaikkien tilojen tausta tilan, Tyhjän tilan. Kristinuskon käsittein voitaisiin puhua ”mystisistä kokemuksista”. Buddhalainen puhuisi valaistumisesta. Voimme ruokkia prosessia lukemalla kaikenlaista ”pyhää kirjallisuutta”, jota voimme mietiskellä, vaikkapa juuri kirjoittaen. Jollekin pyhää kirjallisuutta voi edustaa jokin sieluasi koskettava runo tai tarina, toiselle Raamatun lukeminen tai jonkun muun uskonnon Pyhän kirjan lukeminen. Ja miksei mietiskelymme kohteena voi olla myös kuva tai musiikkikappale? Fantasiahan tarkoittaa, muuten, alunperin ”näkyväksi tekemistä”. Sisäinen työskentely on siis työskentelyä tässä Muotojen maailmassa, josta Ken Wilber puhuu. ”Valaistuminen on jatkuva prosessi, jossa uusia Muotoja ilmaantuu, ja niihin suhtaudutaan Tyhjyyden muotoina.”

Mietiskely, mukaan lukien Sisäinen teatteri käyttää hyväkseen sitä, että kokemuksemme on tahdollemme ”nondualistinen”, jakamaton. Emme voi jakaa kokemustamme ”älyllämme” palasiksi. Kokemuksemme on aina yksi joka tapauksessa, olemme asian oivaltaneet tai emme. Kun havaitsemme ulkoisen asian, olemme jo tehneet subjektista ja objektista yhden. Voimme kuitenkin, Wilberin sanoin, ratsastaa muotojen aalloilla ja voimme jatkuvasti ottaa haltuun uusia muotoja. Näin ollen emme voi olla koskaan ”täysin valaistuneita”, sen enempää kuin voimme väittää, että olisimme ”täysin oppineita”, mutta voimme löytää tietoisuudestamme jatkuvasti omia uusia taiteellisia, tieteellisiä ja henkisiä muotoja.

Monesta yhteen kohoamista Ken Wilber kutsuu viisauden poluksi. Viisaus näkee moninaisten muotojen ja ilmiöiden takana olevan yhden, määrittelemättömän Tyhjyyden, jota vasten kaikki muodot näyttäytyvät epätodellisina, ohikiitävinä, väliaikaisina. Viisaus on paluuta Yhteen. Viisauden polulla on monia tasoja, joiden kautta avautuu uusia näkymiä todellisuuteen. Yksi ilmaisee itsensä monena loputtoman myötätunnon ja rakkauden kautta, ja saman myötätunnon ja rakkauden kautta me hyäväksymme monet muotomme osaksi itseämme.

Mietiskely hyväksyy siis todellisuuden moninaisuuden ja monet tavat ottaa ”haltuun” todellisuutta omassa sisäisessä kokemuksessa. Jälleen jaan Wilberin ajattelua: Modernin luonnontieteen ”Se-alueen” kehitys alkoi varjostaa ja sittemmin kokonaan kieltää ”minä- ja me-alueiden” arvoja ja totuuksia, ja se alkoi uskotella ihmiselle, että vain ja ainoastaan sen empiirinen tiede ja ”tasamaan elämä” käsittelee perimmäisiä totuuksia. Tieteestä tuli skientismiä, tiedeuskoa, joka tarkoittaa, että oman totuutensa tavoittelemisen lisäksi se kieltää jyrkästi kaiken muun totuuden olemassaolon. Elämän syvyyden tilalle tuli yksinkertainen ja yhdelle tasolle paikannettava luonnon verkosto, josta ihminen ”järjen” säännöillä kontrolloi. Anna mielestä ei ole mikään ihme, että tämän päivän maailmassa kaiken aineellisen hyvinvoinnin keskellä voimme huonosti. Olemme myyneet materialle sielumme.

Sisäinen teatteri on paluuta kokemukseen, olemuksemme sisäisiin muotoihin. Se on eräs menetelmä, jonka avulla ihminen voi tehdä matkaa omaa syvyyttänsä. Kun muutamme kokemuksessamme ulkopuolisesta sisäpuolista, voimme työstää kaikenlaisia merkityksiä: subjektiivisia, (henkilökohtaisia merkityksiä), intersubjektiivisiä (kulttuurisia ihmisten yhdessä luomia merkityksiä) sekä ”objektiivisia” merkityksiä, tieteellisiä faktoja. Tietoisuutemme on kaikkiruokainen. Sen ruokaa on uskonnot, runot, tarinat, taiteet, filosofia ja luonnontiede. Mietiskelevässä kirjoittamisprosessissa on mahdollista oivaltaa, että ajatuksemme ovat vain todellisuuden heijastusta ja samalla myös tuon todellisuuden itsensä liikettä. Olemme Wilberin mukaan rakentamamme todellisuuskartan ajattelevia ja tietäviä kokijoita, jotka olemme samalla tietämisemme ja kuvauksemme toteuttajia ja tuottajia. Voiko Sisäisen teatterin synnyttämää tietoisuuden liikettä paremmin ilmaista?

Mietiskellen, luottaen intuitiomme, ja sisäisyytemme spontaaneihin muotoihin, avaamme olemuksemme syvyyttä. ”Oman tunnon”(itsetuntemuksen) kautta ihminen voi saavuttaa omantunnon, eettisen suhteen maailmaan, jossa hän tajuaa itsessään olevien hyvien ja pahojen, rumien ja kauniiden muotojen koko kirjon. Itsemme hyväksynnän kautta alamme nähdä itsemme totuudellisemmin, ja alamme tehdä tekoja, jotka ovat johdonmukaisia ohjauksemme alaisten sisäisten muotojemme kanssa. Se koira kasvaa, jota ruokimme eniten. Onnellinen elämä perustuu Sisäisen teatterimme eettiselle ohjaukselle. Vaarallisia tilanteita syntyy, kun mielennäyttämölle ilmaantuu monologinen muoto, joka tukahduttaa kaikki muut muodot.

Lopuksi Anna lainaa vielä amerikkalaista perheterapian uranuurtajaa Virginia Satiria: ”Toisaalta, kasvoni, minun monet kasvoni, ovat minun voimavarojani, niitä, joilla vastaan erilaisiin elämäntilanteisiin. Minussa on tilaa tuhansille minuuksille. Tutuksi tuleminen niiden kanssa, jotka asuvat sisälläni, on työtä. Tätä työtä on se, että rakastan ja ymmärrän osiani, kasvatan niitä, ja autan niitä tasapainoon muitten osieni kanssa. Kun näen osani humaaneina enkä pahoina, voin työstää osiani yhtä innoissani uusista löydöistäni kuin arkeologi. Mitä kaivan itsestäni seuraavaksi esiin? Tiedän, että olen osieni ohjaaja, enkä niiden palvelija…”

Moneus on tie Tyhjyyteen, kaiken alkuun ja juureen. Sitä voisi kutsua halutessaan vaikkapa Jumalaksi. Ken Wilber kutsuu sitä Kosmokseksi.

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s