Elämän eepoksen® kirjoittamisohjeita pähkinänkuoressa

Seuraavassa ote viimeistelyssä olevasta kirjastani (Sisäinen teatteri® – Aktiivinen mielikuvitus tietoisuustaitona). Ote sisältää keskeisimmät ohjeet terapeuttiselle, minätiloja hyödyntävälle luovalle kirjoittamiselle.  Olen yhdistänyt menetelmääni mm. Carl Jungin, Ira Progoffin sekä  John ja Mary Watkinsien ajatuksia.

Pyri saavuttamaan Sisäisen teatterin minätilojen avustuksella kirjoittamisessa virtaustila. Jokaisen luova kirjoittamisprosessi ottaa yksilöllisiä omia muotoja, joten mitään valmiita tiukkoja raameja Elämän eepoksellesi ei ole. Prosessi on itsessään tietoisuutesi muodonmuutosta kiihottava, tietoisuutta laajentava, voimaannuttava ja itseohjautuvuutta lisäävä. Kun uppoudut vahvaan luovaan kirjoittamisprosessiin, pääset koko ajan syvemmälle ja syvemmälle tiedostamattoman mielesi uumeniin. Uusia mielikuvituksesi luomia hahmoja, minätiloja, syntyy parhaimmillaan Sisäiseen teatteriisi kuin itsestään.

Jokaisen ihmisen tarina on ainutkertainen, joten mitään ainoata oikeaa muotoa emme voi Elämän eepoksellemme antaa. Olennaista on, että koet pääseväsi kiinni elämäsi virtaavaan, uusia muotoja antavaan, jatkuvaan dialogiseen liikkeeseen minätilojesi ja aktiivisen mielikuvituksesi avustamana. Kirjoittamisesi luova tuotos, Elämäsi eepos, voi olla runoutta, elämänfilosofiaa, näytelmää, prossaa…. tai niiden sekoitusta. Muista, kun kirjoitat, hymyile aina sisäisesti. Kirjoittaminen on mielikuvituksen leikkiä, eikä otsaryppyistä analyysiä.

Tässä kirjoittamisvinkkejä Elämän eepokseesi:

  1. Harjoittele hiljentymistä. Etsi itsellesi rauhallinen soppi, joka on omasi ja jossa kukaan ei häiritse sinua. Hiljenny luonnossa ja kokeile erilaisia meditaatiotapoja. Ne auttavat sinua pääsemään kiinni egotilojesi ulkopuolella olevaan itseytesi keskukseen. Aloita  kirjoittamisprosessi aina hiljentymällä ja kirjoita rauhallisessa ympäristössä.
  2. Kokeile ensiksi tajunnanvirta kirjoittamista. Kirjoita paperille tai tietokoneelle kaikki ajatukset, jotka pulpahtavat mieleesi. Anna ajatustesi tulla ja mennä ilman mitään logiikkaa, ja kirjaa ne vain muistiin.
  3. Kirjaa suurelle piirustuspaperille tai pahville itseytesi kartalle, tärkeimmät käännekohdat elämässäsi. Valitse vain keskeisimmät. Niitä voi olla vaikka viidestä tusinaan. Esim. syntymä, kouluun meno, isoisän kuolema, seksuaalisuuden herääminen, 1. seurustelusuhteen päättyminen, avioliitto, lapsien syntymä, ero, sairastuminen, äidin kuolema, uusi avioliitto.
  4. Luo kullekin elämänvaiheelle symbolit, ja lisää ne karttaan. Lisää karttaan myös konkreettiset elämäntapahtumat, ja joitakin keskeisiä muistojasi ja tärkeitä sinuun vaikuttaneita henkilöitä. Myöhemmin voit merkitä siihen myös kussakin elämänvaiheessasi olleet vahvimmat minätilat. Karttasi täydentyy ja täsmentyy kirjoittamisprosessisiaikana, kun torjumasi muistot nousevat mielesi pintaan.
  5. Luo ensimmäiset minätilasi. Mieti esimerkiksi millaisia identiteettejä, minätiloja sinussa on ollut eri elämänvaiheissa. Oletko jo tätä kirjaa lukiessa löytänyt itsestäsi joitakin puolia, minätiloja? Niitä voit avata mielikuvituksen avulla ristiriidoistasi ja tunteensiirroistasi. Helppo tapa löytää omia minätiloja on esimerkiksi Jan Skyn:n kehittämä ESI® -menetelmä. Mieti, koska minätilasi on syntynyt? Mitä se ajattelee elämästä, millaisia muistoja sillä on ja miltä se näyttää. Millainen on sisäinen lapsesi?
  6. Pohdi, onko sinussa sisäistettyjä toisia ihmisiä? Elääkö sinussa millaisia toisten ihmisten ääniä? Ehkä jompikumpi/molemmat vanhempasi, ehkä isovanhempi tai opettaja? Puhuuko sinussa ”Iso Setä” (John Rowan ”Big Parent”) , kulttuurisi patriarkaalinen ääni? Pohdi, ketkä ovat olleet merkittäviä henkilöitä eri elämäsi vaiheissa? Kuuletko itsessäsi heidän ääniään?
  7. Mieti, onko sinulla millaisia tunteensiirtoja. Ketä ihailet (ketä olet ihaillut)? Ketä vihaat? Ketä inhoat? Tee näistä hahmoja Sisäiseen teatteriisi. Muista, että kyseessä on vain mielikuvituksesi luoma tunteensiirto, eikä reaalisesti kyseinen henkilö. Erimielisyydet työtoverin tai sukulaisen kanssa kannattaa selvittää kasvokkain, ei vain paperilla. Kun samaistut kirjoittaen toiseen henkilöön, kyseessä ei ole hän, vaan oman mielikuvituksesi tuote. Samaistumistasi helpottaa, kun pohdit samaistumisen kohteesi henkilöhistoriaa.
  8. Tarkista, että sinulla on aikuisia vahvoja osia. Jos ei ole niin keskity luomaan sellainen esimerkiksi jostain elävästä esimerkistä (setäsi Tuomo) tai arkkityypisestä hahmosta (esim. Niskavuoren Heta). Jotta kestät mahdolliset prosessissa nousevat ikävät tunteet, kuten häpeän ja syyllisyyden, täytyy sinussa olla vahvoja aikuisia osia, jotka tukevat heikkoja ja herkkiä osiasi.
  9. Mieti minkälaisia erilaisia valintoja olisit voinut tehdä elämäsi käännekohdissa. Mieti minätilojesi kanssa yhdessä, minkälaisia toisenlaisia elämänpolkuja olisit voinut elämäsi käännekohdissa ottaa, jos joku toinen minätiloistasi olisi ottanut ohjakset. Miltä elämäsi näyttäisi, jos joku toinen tilasi olisi kyseisessä tilanteessa lähtenytkin ohjaamaan elämääsi? Luo itsellesi mielikuvituksellasi vaihtoehtoinen elämä. Näin voit tarpeen tullen aktivoida nykyiseen elämääsi vanhoja minätilojasi. Voit tässä ja nyt miettiä uusia elämänvalintoja vanhojen tekemättömien ja tekemiesi valintojen pohjalta.
  10. Elä kipeitä elämäsi kokemuksia uudestaan korjaavina fiktiivisinä tai täysin metaforisina kokemuksina, joissa aikuiset vahvat osasi tukevat sisäistä lastasi ja muita kehittymättömiä osiasi. Menneisyyden kokemuksia on syytä elää uudelleen niin kauan kuin menneisyyden haamut vainoavat tietoisuuttasi. Jos mieltäsi vaivaa jotkut lapsuuden tai nuoruuden asia, kirjoita itsesi vertauskuvien avulla niistä vapaaksi. Onnistuneen prosessin jälkeen kykenet elämään paremmin, läsnäolevammin tätä hetkeä. Haamusi lakkaavat vainoamasta sinua.
  11. Pohdi omaa suhdettasi uskontojen metaforisiin käsitteisiin. Uskonnot sisältävät yliyksilöllistä vertauskuvallista viisautta, joiden kautta voit syventää tietoisuuttasi. Pohdi yhteiskunnallisia kysymyksiä ja omaa kansallista taustaasi.
  12. Keskustele uniesi kanssa. Luo unistasi itsellesi uusia hahmoja, minätiloja. Jatka uniasi luovassa tilassa kirjoittaen. Älä keskity tulkitsemaan uniasi, vaan anna niiden laajeta ja ne paljastavat vähitellen itse itsensä.  Voit laajentamisen jälkeen lähteä leikkimään minätilojesi kanssa erilaisilla tulkinnoilla.
  13. Leiki saduilla ja tarinoilla. Jos joku kertomus kiehtoo tai koskettaa sinua, työstä sitä kirjoittaen. Voit vaikkapa sijoittaa sen jossain muodossa Elämän eepokseesi, voit esimerkiksi kokeilla, miltä elämä kyseisessä tarinassa minätiloistasi tuntuisi. Muokkaat tarinasta uudenlaisen, minätilojesi näköisen tuotoksen.
  14. Mieti minätilojesi kanssa minkälainen suhde sinulla on työhösi. Antaako työ merkityksellisyyden kokemusta elämääsi?Jos ei, niin mieti minätilojesi kanssa, mistä löydät merkityksellisyyden kokemuksen elämääsi. Ehkä taiteesta? Seurakuntatyöstä? Vapaaehtoistyöstä? Mikä on se elementti, jonka kautta tunnet liittyväsi osaksi yhteisöäsi? Pohdi minätilojesi kanssa elämäsi yhteisöllistä tarkoitusta, ja lähde toteuttamaan sitä konkreettisesti elämässäsi.
  15. Käy keskusteluja kehosi kanssa. Mieti millaisia kehollisia kokemuksia sinulla on ollut elämäsi varrella. Aisti elämääsi sanoiksi kehosi kautta. Mieti lapsuuden kehollisia kokemuksia. Onko sinulla muistoja äidin/isän sylistä? Entä tapaturmista? Entä sairautesi? Käy keskustelua sokeritautisi, kipeän polvesi, syöpäsi, verenpaineesi kanssa jne. Joskus sairautesi tai vammasi voi olla paras opettajasi.
  16. Käy keskusteluja elämäsi erilaisten tapahtumien kanssa. Jos avioliittosi on kariutumassa, käy keskusteluja paitsi reaalisen puolisosi kanssa, käy myös minätilojesi kanssa keskusteluja avioliittosi eri vaiheista. Jos taloudellinen tilanteesi romahtaa tai statuksesi romahtaa, pistä minätilasi töihin. Mitä tämä elämän tapahtuma haluaa kertoa sinulle? Jos olet ollut masentunut, mieti, mitä alakulosi haluaa kertoa sinulle? Joskus sairautesi tai vammasi voi olla paras opettajasi.
  17. Käytä tilojasi reflektiiviseen oppimiseen. Aisti taidetta, lue runoutta, kaunokirjallisuutta, tieteellisiä tai ajankohtaisartikkeleita, ja käydä keskustelujasi näistä aiheista ja tunnekokemuksistasi minätilojasi kanssa. Hyviä teemoja ovat myös erilaiset poliittiset kysymykset ja psykologiset teemat, kuten uhriutuminen, rakastuminen, suru, pelko jne. Opiskele näitä aiheita psykologisesta kirjallisuudesta ja siirrä teemat Sisäiseen teatterin dialogiksi. Käytä minätilojasi peilaavan, kriittisen, oppimisen välineenä.
  18. Harjoittele tulemaan tietoiseksi siitä, mikä minätila kulloinkin ohjaa valintojasi elämässäsi. Luovassa kirjoittamisprosessissa tiedostamattomat motiivisi tulevat yhä tietoisemmiksi. Kun tietoisuutesi syvenee ja laajenee, syntyy kokoajan uusia minätiloja ja jotkut minätilat voivat muuntua olemukseltaan tai yhdistyä (nk. metatilat).
  19. Pyri pääsemään kiinni elämäsi sykliseen merkitysten uusimisprosessiin dialogin keinoin: Lue kirjoittamasi tekstit jollekin toiselle tai itsellesi ääneen, ja anna niiden sekä elämäsi tapahtumista syntyvien uusien intuitiivisten ajatusten jatkuvasti tuottaa uutta spontaania minätilojen dialogiprosessia. Heittäydy elämäsi virtaan! Luo elämästäsi tarina, jossa koet olosi mukavaksi. Kirjoittamisprosessin tarkoitus ei ole pirstoa sinua, vaan rakentaa dialogin kautta uutta ymmärrystä osiesi välille.
  20. Älä eristäydy muista ihmisistä prosessissasi. Jaa kokemuksesi ryhmässä tai ystäviesi/terapeutin/puolisosi kanssa. Voit saada uutta perspektiiviä asioihin toisen ihmisen ajatusten kautta!

Kirjoittamisen perimmäinen tarkoitus on, että sinusta tulee taitava sisäisen prosessisi ohjaaja; tunnet teatterisi minätilat, kunnioitat niitä  ja kykenet ohjaamaan näytelmäsi suuntaa. Tätä kautta voit elää vähitellen yhteisössäsi mahdollisimman mielekästä, tarkoituksellista, egostasi irti olevaa elämää.

 

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s